22 feb. 2013

Brewdog Dead Pony Club - För att hästar är aktuellt just nu...

Än en gång skippar vi bryggeri presentationen, för den hittar ni här. 

Dead Pony Club är ett sessions-öl. Det betyder att ölet är utrustat med en lägre alkoholhalt för att man skall kunna avnjuta flera på raken utan att bli dragen. Se så smart jag kan vara vid väl utvalda tillfällen, det rimmade ju! 
Till stilen är det en Pale Ale, brewdog har inspirerats av amerikanska pale ales och humlat ölet så mycket det bara går, därför står det California Pale Ale på flaskan. 

Doftar man på ölet finner man ett väldigt fruktigt öl. Det doftar jordgubbar, persika, persimon, ananas, svartavinbär och mango. En god vän till mig beskrev doften som: "att det luktar nyöppnad seka-jaffa!" Den fruktiga doften beror på den väldigt generösa humlingen. 

Smaken är krispig med en trevlig och rejäl beska. Fruktigheten från den generösa användningen av amerikanskt humle går igen i smakerna och man kan känna av persika, aprikos, mango, appelsin och havtorn. Ölet har en väldigt bra balans och kommer garanterat att gå hem hos alla hop-heads. Hoppas att det här ölet når välsorterade matbutiker för allra bäst fungerar det här som en törstsläckare en varm dag eller framför tv.n efter ett intensivt träningspass. Efter att jag drack det här ölet funderade jag länge på om jag någonsin vill dricka lager igen... Svaret för den som undrar är, helst inte men kan göra undantag för riktigt fina pilsners. Jag älskar döda ponnyn 4/5!

Inköpsställe: Gratis testprodukt
Pris: ???
Typ: US Pale Ale
Alc. vol: 3,8%
EBU: 25-30

Om ni blev intresserade av att läsa om flera brewdog öl så kan ni titta på följande:

Punk IPA
5.A.M. Saint
Tacitcal Nuclear Penguin
There Is No Santa

Inga kommentarer: