12 mars 2011

Wells Bombardier - En engelsk skatt


Denna bitter bryggs av Wells, samma bryggeri som brygger Waggle Dance som jag tidigare har bekantat mig med. Det som dock är värt att nämna om Bombardier är att ölet är English Heritages officiella öl. Vid tillvärkningen får man endast använda engelsk malt, humle, jäst och vatten. Ölet går att få tag på både i flaska och på burk dessutom finns det tillgängligt på fat som Real Ale.
Till färgen är ölet mörk coppar och bildar en fin tät, liten och långlivad krona. Då man sticker näsan i glaset och doftar kan man hitta fruktighet som påminner om torkade frukter, mjuka malt toner, grädd cola, gräs och en lätt metallisk doft. Smakerna spelar ganska bra ihop med dofterna först känner man det fruktiga som sedan snabbt förvandlas till väldigt bittra och krispiga sensationer. Balansen mellan beska och maltighet kan man säga att är på plats. Ölet ger även ifrån sig peppriga och kryddiga toner. Passar garanterat bra till äkta engelsk "pub grub" och KÖTT! Jag har haft turen att få smaka på både flask versionen som ligger på 5,2% och Real Ale versionen som ligger någonstans kring 4% alc.vol. Och jag måste säga att jag föredrar Real Ale versionen. För engångs skull är smakupplevelsen bättre i ölet med lägre alkoholhalt. För mig är bombardier en bitter som är lite bättre än den grå massan på grund av att den faktist förtjänar namnet bitter då den är extremt besk och bitter. Flask versionen får 3,5/5 och Real Alen får 4/5

Pris: £4 (4x225ml flaska) / £3,20 (Pint of Real Ale)
Inköpsställe: Sainsbury's / The Camden Eye
Typ: Bitter
Alc.Vol: 5,2% / 4%
EBU: Not a clue, inte ens intensivt användande av google gav resultat
Var gjordes testet: Club Cottage, South Marston, UK / The Camden Eye

Inga kommentarer: