17 nov. 2011

Karjala Terva - Dags för comeback!


Jag vill börja det här inlägget med att be så hemskt mycket om ursäkt för att det har varit väldigt tyst här väldigt länge. Så där, nu när vi har fått den biten undanstökat kan vi köra igång med dagens test. Idag skall vi ta oss en titt på Karjala Terva. En finsk mellanöl som sägs ha en gemytlig smak av tjära.

Designen på burken är väldigt snygg och stilren. Produkten såg tilltalande ut i butikshyllan. Så den åkte ner i varukorgen på S-market. Väl hemma kunde jag observera att det är ett lager öl med 4,6%. Hällde upp ölet i ett glas. Noterade att färgen är precis den samma som hos vanlig karjala alltså guldaktig. De här var en liten överraskning hade förväntat mig något med bruna koppartoner på grund av den påstådda tjäran. Nu började man ana ugglor i mossen.
Skum fanns det inte mycket att tala om. Det lilla som uppstod var glest och kortlivat. Då jag doftade på ölet hittade jag lite vått gräs, rökiga toner, honung och en liten gnutta citrus.
Nu hade äntligen tiden kommit för att få fukta läpparna med vad jag trodde att skulle vara ett gott öl. Ölet slank ner och man kunde observera en sorts surdegs aktig smak med väldigt svaga rök aromer. Det fanns även en liten sötma men ölet var ju så förbaskat vattnigt och inte hittade jag ens en gnutta tjära i smaken. Det här ölet skulle ju ha haft potential att bli hur bra som helts! Men det här kan man ju inte rekomendera till någon eller någonting överhuvudtaget. Lätt den största besvikelsen i år. En rekomendation jag kan göra är att KÖP KARHU KORPISAVU istället! Årets flopp får med sig 1/5

Pris: 2,44€
Inköpsställe: S-Market Varuboden, Åland
Typ: Lager
Alc.Vol: 4,6%
EBU: -
Var gjordes testet: Kolonialvillan på Klinten

Inga kommentarer: