27 jan. 2011

Brains a pint best served cold.



Där sitter man i en buss och åker ner mot hamnen i Cardiff då man plötsligt ser en stor byggnad med texten BRAINS - The Welsh Brewery på väggen. I den stunden bestämde jag mig för att ta och smaka på Brains.
Bryggeriet är grundat 1882 av Sameul Arthur Brain. Bryggeriet ligger idag söder om Caridffs järnvägsstation. Byggnaden som bryggeriet urssprungligen låg i har förvandlats till ett bar och restaurang komplex där t.ex. Cardiff Hard Rock Café håller till.

Jag valde att testa Brains Welsh Stout. Till färgen var den svart som natten med ett tätt och långlivat skum. Doften var aningen söt med tydliga toner av både kaffe, malt och surdeg. Då var det dags för den första klunken. Ölet är förvånande lätt för att vara en stout och rinner ner bra. Det smakar mämma, kaffe och mörk choklad. Sen märker man att man inte känner av nästan någon beska als och att ölet är lent som sammet. Eftersmaken är lång och maltig. Ölet visar dock sin svaghet då det hunnit bli varmt och då känns det faktiskt aningen blaskigt. Kan dock bra tänka mig att svepa 2-3 Brains som törst-släckare en varm sommar kväll på terassen. Ölet passar dock väldigt bra med den Walesiska specialiteten Blanchbite. 2,5/5 är mitt betyg!


Inköpsställe: Terra Nova, Cardiff Bay, Wales
Pris: £2,65
Typ: Stout
Alc.Vol: 4,1%
EBU: -
Var gjordes testet: Terra Nova, Cardiff Bay, Wales

Inga kommentarer: