12 jan. 2011

Courage Best - Real Cask Beer Made In England



Då var det dags för den första öl-uppdateringen från England. Var ute och gick i byn idag och råkade hitta den lokala pubben The Carriers Arm och bestämde mig för att gå in och avnjuta en Pint. Vid disken bestämde jag mig sedan för den lokala Courage Best Bitter en Real Bitter Ale som dras upp från sitt träfat med handpump. Courage Best har bryggts i 200år har en alkohol styrka på 4% och finns endast tillgänglig i sydvästra England. Courage Best är även rugbyälskarnas favorit eftersom de sponsrar de största klubbarna i området nämligen Plymouth Pirates och Exeter Chiefs.

Jag fick ett stop fyllt ända upp till kanten enligt äkta Engelsk maner. Engelsmännen vill nämligen ha sina stop fulla med minimalt med skum eller froffing som dom kallar det. Detta är en kunskap som jag ännu inte lyckats bemästra under mina 5 timmar bakom bar disken på Hotellet, hoppas man lär sig. En lokal bonde John har redan förbjudit mig från att hälla upp hans öl då han tycker att det blir för mycket skum i stopen som jag gör. Anyway, det lilla skummet som fanns på mitt stop var tjockt och långlivat och lämnade fina ringar i glaset då man drack. Till färgen är ölet mörk bärnsten. I doften kan man hitta gröna äpplen, malt och friska fruktiga toner. Då man får ölet i munnen märker man att det är äkta färsk-vara eftersom det helt saknar kolsyra. Vi i norden är vana med kolsyra nånting som mest används som konserverings medel här i England. (Engelska fat-öl av typerna Stout, Bitter & Ale är sällan kolsyrade.) I ölet hittade jag en maltig smak med mycket humle och toner av persika. Ölet hadde en gemytlig efterbeska som var aningen söt och relativt lång. Ölet får 3,5/5 och upplevelsen 5/5.

Inköpsställe: The Carriers Arm, South Marston, Wiltshire, UK
Pris: £2,55
Typ: Bitter Cask Ale
Alc.Vol: 4%
EBU: -
Var gjordes testet: The Carriers Arm

Inga kommentarer: